Färg är en av de viktigaste sakerna i våra liv. Färger påverkar oss emotionellt och psykologiskt, ofta i en grad som vi inte ens är medvetna om. Därför spelar också färgvalet en stor betydelse när vi ska lansera nya produkter, inte minst inom det medicintekniska området.
Färgvalet utgår alltid från användaren …
När du överväger valet av en färg måste du förstå vem det är som ska använda produkten och vad som kommer att tilltala personerna ur en färgsynpunkt. Med “tilltala” avses här inte vilka färger någon tycker om. Det handlar om vilka egenskaper och värden som användaren kommer att associera produkten med. Vill den tänkta användaren att produkten ska kännas intelligent, hållbar, sofistikerad eller skapa en känsla av precision? Finns det speciella färger/färgkombinationer som användaren associerar med dessa egenskaper?
Du kan få kunskap om användaren via ett antal metoder, vilka dock ligger utanför ramen för denna artikel. Poängen är att om du inte känner till din användare kommer du inte att kunna välja produktfärger som kommer att hjälpa produkten att sälja och bli väl mottagen på marknaden.
… och fortsätter med syftet
När du väl förstår din användare kan du börja utforma en designstrategi för att utveckla en framgångsrik produkt – en produkt som tilltalar användarna och uppfyller deras önskemål. Vad försöker du uppnå med designen utöver produktens medicintekniska funktion? Är det primära syftet att göra produkten lätt att använda? Att göra den attraktiv för ett visst marknadssegment? Att ge den en aura av precision, styrka etc.? Att göra den så att den känns lugnande, spännande eller kul? En bra strategi är att kombinera ett antal egenskaper som tillsammans gör produkten framgångsrik. Färg är en av de mest kraftfulla av dessa egenskaper.
Arbeta metodiskt kring färgval
En processmetodik säkerställer noggrannhet och konsekvens. För att säkerställa att du konsekvent väljer rätt färger ska din metodik innehålla en undersökning och analys av följande:
- Befintliga (konkurrerande) produkter. Hur gör andra i produktsegmentet? Är deras färger djärva? Dämpade? Ska din produkt vara jämförbar med konkurrensen eller ska den vara markant annorlunda? Förväntar sig användaren vissa färger?
- Omgivningen där din produkt kommer att användas. Finns det särskilda färger som dominerar miljön? Är miljön hektisk, lugn eller mittemellan? Kommer produkten att användas främst i sjukhus/klinisk miljö, hemma eller offentligt? Ska produkten passa in i den miljön, ska den sticka ut eller ska den smälta in? Behöver den vara diskret eller kan den vara en statussymbol?
- Kulturella överväganden. Vet du vad olika färger symboliserar i olika kulturer? Hur starka är dessa symboliska associationer? Kan dessa ignoreras för att istället välja en färg som kommer att främja andra designmål?
- Företagsfärger. Många företag är frestade att använda sina varumärkesfärger i sina produkter. Det kan vara lämpligt om varumärkesfärgerna passar med vad produkten är till för. Om så inte är fallet bör du motstå frestelsen att använda företagsfärger i produktens färgschema.
- Steriliseringsmetod. Om din produkt är återanvändbar måste du överväga hur steriliseringsmetoden kommer att påverka produktens färg. EtO- och plasmasterilisering har ingen signifikant påverkan på färg. Strålningssterilisering med gamma- eller annan strålning kommer att orsaka en färgskiftning mot gult. Ytterligare information finns i en studie av Eastman Plastics. Färgskiftet är mest märkbart i transparenta material.
Hur du väljer färg för medicinteknisk produktdesign
När du vet vad användaren vill ha och vad strategin kommer att vara för att tillfredsställa användarnas önskemål återstår frågan vilka färger det faktiskt ska vara.
Färgtemperatur
Börja med att välja temperatur. De flesta produkter kommer att ha en färg som täcker de flesta av dess ytor. Ska den dominerande färgen vara varm, kall eller neutral? Titta på färghjulet ovan. Sidan med grön-cyan-blå är kall, medan sidan med gul-röd-magenta är varm. För de allra flesta medicintekniska produkter vill du inte att dessa ska vara ”skrikiga”. Då kommer du antagligen att hamna på den kalla sidan. Faktum är att de flesta medicinska produkter idag och historiskt är eller har varit gröna och blåa eller mer neutralt vita/gråa. Det finns flera skäl till detta. Viktigast är att blått och grönt är lugnande färger, vilket är vad du vill ha i de oroliga miljöerna på sjukhus eller vårdinrättningar. Det finns en anledning till att läkarrockar oftast har dessa färger.
David Pantalony författade en intressant artikel i Canadian Medical Association Journal om hur grönt blev färgen på sjukhus och för medicintekniska maskiner. Han citerar en amerikansk kirurg, dr Harry Sherman, som den förste som använde grönt i operationsrummet 1914. Han ansåg den traditionellt vita miljön vara för ljus och bländande på grund av de nya elektriska belysningssystemen. Sherman experimenterade med en operationssal helt i grönt eftersom han resonerade att grönt var komplementfärgen till hemoglobinets röda färg. Han fann att hans ögon mycket bättre kunde fokusera på anatomiska aspekter och detaljer utan att bli trötta. Omkring denna tid blev det modernt att använda färger som terapeutisk behandling där grönt användes för sina lugnande egenskaper. Så småningom blev användningen av grönt på sjukhus tongivande.
Men den varma sidan av färghjulet då?
Varma färger är bra som accentuerande färger, för färgkodning och för att locka till uppmärksamhet. Färgens kontrast mot en neutral bakgrund uppfattas lätt. Att använda färgkontraster på ett genomtänkt sätt kommer att göra produkten lättare att förstå och använda.
Även om varma färger mestadels används för att skapa kontrast och effekt, finns det tillfällen då du kanske överväger färger från den varma sidan av färghjulet som de dominerande produktfärgerna.
Varma färger är i grunden kraftfulla och glada. Produkter som är avsedda att användas i barnomvårdnaden är ett område där du kanske vill använda varma färger. Ett annat område skulle kunna vara obstetrik/gynekologi där rosa färg traditionellt anses som feminin och den har en mycket stark ställning i vår kultur. Lila associeras också som feminint men inte lika starkt som rosa. På samma sätt kan du för medicintekniska produkter avsedda för exklusivt kvinnliga sjukdomar använda varma färger som de dominerande.
Slutligen kommer varma färger att främja en känsla av fysiskt välbefinnande – mat, värme och ett tak över huvudet. Detta indikerar att varma färger kan övervägas för produkter som används i vänt- och behandlingsrum.
Neutrala färger
Det bästa valet för den större delen av en stor medicinteknisk produkt är att låta den fungerar som en bakgrund på vilken färg- och ljuskontraster kan appliceras selektivt. Vitt och ljusgrått är bra utgångspunkter. Rent vitt betyder renhet vilket är perfekt för en medicinteknisk produkt. Men för mycket vitt kan vara överväldigande. Vid framtagningen av produkter som ska användas vid operationer och i andra miljöer med stark belysning bör du tänka på att vitt reflekterar det mesta av ljuset, vilket kan blända och trötta ögonen. En matt finish på en produkts vita ytor kommer att mildra dessa problem något.
Att begränsa färgpaletten till vitt och ljusgrått är just detta: begränsande. Subtila tillsatser av kulörtoner kan innebära avgörande skillnad i hur färgen känns, samtidigt som ytorna ändå upplevs som neutrala.
En funktionell anledning till att använda vitt, ljusgrått eller subtila färger är att orena områden kontrasterar mot den ljusa bakgrunden, vilket gör det lättare att se om produkten har rengjorts noggrant.
En anledning till att använda mörkare färger skulle vara om produkten är återanvändbar och kommer att steriliseras med gamma- eller annan strålning. Som tidigare nämnts ovan kommer dessa metoder att påverka färgerna mot gult i varierande omfattning beroende på materialet. Förändringen mot gult kommer att bli mindre märkbart för mörka färger. Mörka färger döljer också smuts och ger därför en bra anledning till att använda dem på hjul och runt nedre delen av golvstående produkter.
Den mörkgrå ultraljudsvagnen på bilden signalerar seriositet och funktionalitet. “Jag är här för att göra ett jobb”. Det mörkgråa skapar också en kontrast mot det ljusgråa och drar därmed uppmärksamheten (som antyder bra användbarhet) till handtaget (vilket också skapar uppmärksamhet eftersom det är den enda formen som är vinklad). Mörkgrått används också för kontrollpanelen, vilket är det område som mest kommer att röras vid och därför har en tendens att bli smutsig. Den mörkgrå färgens låga ljushet kommer att gömma fläckar.
Ljusgrå är den dominerande färgen. Den står också för: “Bry dig inte om mig – jag är i bakgrunden”. Den relativt höga ljusheten av dessa ljusgrå områden gör vagnen visuellt lättare. Om det grå området vore mörkare skulle en sådan stor maskin kännas klumpig. Om den dominerande färgen vore vit istället för grå skulle vagnen också ha en annan karaktär. Den skulle kännas “renare” (vilket inte nödvändigtvis behövs i det här sammanhanget), “lyckligare” samt att den skulle dra mer uppmärksamhet till sig själv och minska dess seriositet. Det monokromatiska utseendet förhöjer effekten av soliditet och affärsmässig seriositet. De få områden med pastellfärger tillför ett drag som mildrar gråheten och hjälper till att få maskinen att vara tilltalande och inte skrämmande.
En teknisk kommentar om färg
Det finns många olika modeller för att beskriva och specificera färg. Denna artikel skrevs mest utifrån HSV-modellen (Hue-Saturation-Value); på svenska kulörton – mättnad – ljusintensitet/ljushet.
Redaktörens anmärkning: HSV är det färgsystem som används oftast i olika datorprogram för att blanda färger, till exempel i Photoshop (där det översätts till NMI: nyans, mättnad, intensitet). För att reproducera en färg föredras ofta HSV mot RGB eller CMYK eftersom systemet liknar det mänskliga färgseendet.
När de flesta människor tänker på en “färg” är vad de tänker på i själva verket dess kulörton – röd, grön, blå, gul, etc. Kulörtonen är bara en dimension av en färg. Färger har också olika nivåer av mättnad och olika nivåer av ljushet. Färger är lika viktiga för medicintekniska produkter som de är inom andra områden av våra liv. Hälso- och sjukvården utvecklas i mycket större utsträckning än tidigare mot att ta hänsyn till hela patientupplevelsen. David Scott från KYDEX LLC: “När vårdinrättningar utformas eller byggs om för att skapa patientanpassade miljöer ser vi numera att större fokus riktas mot den utvändiga designen av medicintekniska produkter. I dessa fall är maskinerna lika viktiga för den totala upplevelsen av rummet och vårdupplevelsen som väggens färg och val av inredning.”
Hur vi reagerar på färg varierar mellan olika tidsperioder (trender/mode) och mellan kulturer. Färger och färgkombinationer varierar också i popularitet samt påverkas av hur de används kommersiellt (varumärkesprofilering) och hur vanliga de blir i det sammanhanget. Det finns faktiskt en hel industri baserad på att förutsäga färgtrender (se till exempel Pantones årliga trendfärger).
Av ovan anförda skäl är valet av färg som ett rörligt mål, vilket förklarar varför det inte finns någon definitiv metod för att göra ett färgval. Så, hur kan en utvecklare av medicintekniska produkter tillföra rationella aspekter till sina ansträngningar som ändå kommer att förbli subjektiva? Målet med denna artikel är att tillhandahålla ett konceptuellt ramverk för produktdesigners och utvecklare inom medicinteknik som dessa kan använda för att göra effektiva färgval.
Detta är en förkortad version av artikeln Choosing Medical Product Colors författad av Dan Stipe, chef för industridesign på Forma Medical Device Design i North Carolina, USA.