6. Kommunikation av färger, kulörer och effekter med AMB
Kommunikation är bland det svåraste som finns. Även om man talar samma språk och känner varandra väl kan det bli missförstånd eftersom man ”talar förbi varandra”. Ännu svårare blir det att kommunicera sinnesintryck. Lika svårt men fantasieggande som att beskriva doften och smaken av till exempel ett vin kan det vara att kommunicera en kulör.
AMB är specialiserat på större serier i automatiserad produktion där resultatet ska vara likadant över tid. Då blir det ännu viktigare att göra rätt från början.
Tar AMB fram kulörer?
AMB tar själva inte fram några kulörer utan samarbetar med olika leverantörer. Ändå är det oftast vi som först får höra kundernas idéer och funderingar eller deras konkreta önskemål. Och det är bra eftersom vi kan ge en del råd eller ställa frågor som baseras på vår helhetssyn när det gäller plastdetaljer och ytbehandlingar. AMB ansvarar för slutresultatet som ofta kombinerar både plastmaterial (och dess kulör), formsprutning, ytbehandlingar och montage.
Här ges därför några allmänna råd som ska förbättra förutsättningarna att förstå varandra bättre när det gäller kulörkommunikationen så att slutresultatet blir lyckat.
För detta har vi tagit fram en checklista som vi rekommenderar att du går igenom.
I vissa fall kan AMB efter diskussion med kunden om övriga förutsättningar och förväntningar beställa färg baserat på en referens från ett färgsystem.
På grund av den beskrivna komplexiteten försöker vi dock i möjligaste mån hänvisa kunderna som söker efter en specifik kulör eller effekt direkt till någon av våra färgleverantörer så att kommunikationsmissar genom tre parter minimeras till två. Kunden kan då köpa en kulörutveckling i direkt samarbete med färgleverantören. Beroende på kravbilden kan det bli ett antal vändor med prover innan bägge parter hittar varandra.
Ibland väljer kunderna också att besöka leverantören och utveckla kulören tillsammans i deras labb. Man ska då komma ihåg att det som är möjligt att uppnå i labbet inte alltid kan realiseras i en industriell process. Därför vet AMB:s partners om vilka möjligheter och begränsningar vi har i våra anläggningar och kan ta hänsyn till det vid utvecklingsarbetet.
Hur beskriver man en kulör?
Att kunna använda sig av olika kulörer och effekter är en fantastisk möjlighet för att förädla och differentiera en produkt eller för att kunna uttrycka sin individuella stil. Men kulörer är generellt svåra att kommunicera när det gäller att vara precis. Dels skiljer sig varje individs varseblivning åt, dels använder vi helt olika sätt att beskriva dessa intryck.
Därför är det nästan givet att det finns en stor risk att man inte förstår varandra, även om man kanske menar samma sak. Det finns många exempel på det.
Har du och en kompis eller partner alltid samma uppfattning om vad som är rött eller blått?
AMB:s kunder har ofta en klar idé om vilken kulör en plastdetalj ska ha; antingen redan i formsprutningen där plasten är infärgad eller efter ytbehandlingen med några av våra processer.
Men ibland finns det bara en vag idé att utgå ifrån. Silvermetallic är en sådan klassiker som ofta önskas. Men det finns i princip oändligt många varianter av silvermetallic. Och vad är azurblått egentligen om det inte definieras mer exakt? Om resultatet ska bli bra behövs det alltså något mer konkret att gå efter.
Kulör och kulöreffekt
Men en tänkt kulör är inte bara just det utan måste ses i sitt sammanhang. Det finns alltså fler faktorer att tänka på:
- substratmaterialet och dess geometri/er samt ytfinish
- användningsområdet (inomhus/utomhus, laboratorier, tuffa miljöer m fl)
- behov av klarlack (en fin silvermetalliceffekt kan ”dödas” av en klarlack)
- glans
- finish
- haptik
- täckförmåga
- med mera
Det är mycket viktigt att förstå dessa faktorers påverkan och att de är en del av kommunikationen. Erfarna designers vet detta och förstår att det ofta behövs tester och försök för att närma sig det tänkta slutresultatet.
Jag vet vilken kulöreffekt jag vill ha
Bra, men då behövs en referens, antingen från ett färgsystem eller ett föremål som har den kulören samt information om övriga krav på produkten. Sedan återstår att samråda om samma effekt kan uppnås på föremålet som ska ytbehandlas. Läs därför också i vår checklista nedan.
Jag vet inte riktigt vilken kulöreffekt jag vill ha
För vidare inspiration kan du luta dig mot olika trendsetters såsom ledande varumärken inom automotive, mode eller eftertraktade konsumentartiklar, som senaste Iphone med flera.
Det finns även företag som är specialiserade på att finna rätt kulör för en produkt. Då har man en utgångspunkt som vi och en färgtillverkare kan jobba vidare med.
Ytterligare ett sätt är att söka efter trend colors på nätet. Varje år tar olika färgtillverkare och designers fram förslag på kulörer som anses spegla vår samtid på olika sätt. Även om det inte finns någon samstämmighet i förslagen så är det både rätt kul och inspirerande att se på kulörerna och läsa om vilka eventuella tankar dessa baseras på. Trots att dessa kulörer oftast inte är standardiserade eller kan fås som ”recept” så kan de tjäna som förlagor för kulörkommunikationen.
Om detta hjälpt dig kan du förbereda dig för kommunikationen genom att använda checklistan nedan.
Standarder som hjälp
En del menar att standarder är begränsande men de är främst tänkta som en hjälp, inte minst i kommunikationen.
Historiskt har det gjorts många försök till standardisering av färger eller kulörer (se artikeln Du ser inte vad jag ser) baserade på olika utgångspunkter och ansatser samt för olika användningsområden. Några av de mer kända är:
- Pantone
- RAL
- NCS
- HKS
- Munsell
Genom att ange kulörbeteckningen från ett av systemen kan färgtillverkaren oftast använda befintliga recept för att ta fram en lack eller annat färgmaterial i den önskade kulören.
Det finns även vissa översättningstabeller (konverterare) mellan några av systemen, även om de (oftast) inte ger exakt samma kulör. Flera av färgsystemen tillhandahåller kataloger med prover på matt och glänsande papper eller på andra underlag, också kallade substrat. Dessa provkataloger kan vara en inspiration och vägledande eller till och med rendera det man söker efter.
Men – och det kan inte nog betonas – eftersom substraten för en katalogkulör och den tänkta ytbehandlade detaljen oftast skiljer sig avsevärt åt är det mycket viktigt att ta hänsyn till hur det tänkta substratet är beskaffat, se listan nedan.
Liten checklista för kulörkommunikation
Förbered efter förmåga dialogen med AMB eller färgleverantören genom att arbeta igenom följande frågeställningar:
- Försök formulera det du vill uppnå i en kontext med det tänkta användningsområdet för produkten och dess miljö. Vilka krav ställs på slutprodukten? Detta definierar bland annat vilka lackskikt som behövs, vilket kan påverka kulöreffekten. Glansen har också en stor påverkan.
- Bestäm material dess ytfinhet (”ytstrukturen”) samt kulöreffekten för substratet.
- Ytan av plaster med hög fiberandel kan eventuellt påverkas av fibrerna. Undersök risken för detta.
- Är materialet direkt lackerbart eller behövs en förbehandling (primer, plasma etc) för vidhäftning? Hör med leverantören eller sök efter datablad på nätet. Vilken kulör måste en eventuell primer ha för att få den eftersträvade kulören?
- Skaffa någon form av fysisk förlaga/prov, referens från ett färgsystem eller något konkret som inspirerat dig.
- På vilket sätt kan ett labbframtaget prov komma att skilja sig från den industriella tillverkningen (pigmentorientering, skikttjocklek etc)?
- Hur ska den taktila upplevelsen vara och hur påverkas den av lacken?
- Besök en färgleverantör och labba fram det du söker. Kom dock ihåg att labbalster alltid skiljer sig från verkligheten i flera avseenden och att proverna därifrån måste ses som idealet att arbeta mot att uppnå.
- Försök att få fram så verklighetsbaserade prover som möjligt innan tillverkningen börjar. Detta kan ta några varv.