Vår uppförandekod
AMB:s uppförandekod förtydligar hur våra värderingar ska omsättas i praktiken. Den ska fungera som en etisk kompass och alltid följas av samtliga medarbetare. Uppförandekoden gäller även styrelsemedlemmar samt entreprenörer och konsulter som är engagerade i AMB:s verksamhet. Den visar också vad vi förväntar oss från våra affärspartners.
Vår uppförandekod bygger bland annat på FN Global Compact, internationella riktlinjer och på standarden för socialt ansvar ISO 26000.
Uppförandekoden ger övergripande vägledning inom åtta områden. Inom några områden kompletteras uppförandekoden av mer detaljerade policys, riktlinjer och ledningssystem.
Vår uppförandekod i vardagen
Uppförandekoden ingår i AMBs interna utbildningsprogram både för nya och befintliga medarbetare. Ledare ska agera på ett sådant sätt att de blir föredömen i tillämpningen av koden.
Nolltolerans och ständiga förbättringar
Inom några av uppförandekodens nyckelområden har vi nolltolerans mot avvikelser. Det gäller exempelvis efterlevnad av lagstiftning, tillämpningen av mänskliga rättigheter och frågor som rör mutor, korruption och konkurrenslagar. Inom andra områden arbetar vi systematiskt och målmedvetet med ständiga förbättringar.