• Vårt erbjudande
    • Tjänster
      • Projektledning
      • Design & konstruktion
      • Formfyllnadssimulering
      • Verktygsframtagning
      • Kvalitetssäkring
      • Validering & dokumentation
      • Mätning och provning
      • Förpackning & logistik
    • Processer
      • Formsprutning
      • Metallisering – PVD
      • Renrumsproduktion
      • Montage
      • Lackering
      • Steril förpackning
      • Produktmärkning
      • Sammanfogning
  • Marknadssegment
    • Medtech
    • Electronics
    • Industrial Solutions
    • Functional Design
  • Om
    • Företaget
      • AMB i korthet
      • Vår historia
    • Så jobbar vi
      • Syfte, affärsidé, vision och mål
      • Värderingar
      • Våra 12 principer
      • Uppförandekod
    • Bolagsstyrning
      • Ägande, styrelse och ledning
      • Hållbar utveckling
      • Kvalitets- och miljöstyrning
  • AMB Academy
    • Kunskapsbloggen
    • Seminarium
    • Ytbehandlingsskolan
    • Kundlösningar
  • Karriär
    • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • Student/sommarjobb
    • Intresseanmälan
  • Press
    • Pressmeddelanden
    • Bildbank
    • Nyhetsarkiv
  • Kontakt
    • Kontaktuppgifter
    • Kontaktpersoner
  • English

Ring oss: +46 471 485 00

Hitta till oss
info@amb.se
Language
  • lang Svenska
  • lang English
AMB Industri ABAMB Industri AB
AMB Industri ABAMB Industri AB
  • Vårt erbjudande
    • Tjänster
      • Projektledning
      • Design & konstruktion
      • Formfyllnadssimulering
      • Verktygsframtagning
      • Kvalitetssäkring
      • Validering & dokumentation
      • Mätning och provning
      • Förpackning & logistik
    • Processer
      • Formsprutning
      • Metallisering – PVD
      • Renrumsproduktion
      • Montage
      • Lackering
      • Steril förpackning
      • Produktmärkning
      • Sammanfogning
  • Marknadssegment
    • Medtech
    • Electronics
    • Industrial Solutions
    • Functional Design
  • Om
    • Företaget
      • AMB i korthet
      • Vår historia
    • Så jobbar vi
      • Syfte, affärsidé, vision och mål
      • Värderingar
      • Våra 12 principer
      • Uppförandekod
    • Bolagsstyrning
      • Ägande, styrelse och ledning
      • Hållbar utveckling
      • Kvalitets- och miljöstyrning
  • AMB Academy
    • Kunskapsbloggen
    • Seminarium
    • Ytbehandlingsskolan
    • Kundlösningar
  • Karriär
    • Jobba hos oss
    • Lediga jobb
    • Student/sommarjobb
    • Intresseanmälan
  • Press
    • Pressmeddelanden
    • Bildbank
    • Nyhetsarkiv
  • Kontakt
    • Kontaktuppgifter
    • Kontaktpersoner

Tips för att lyckas på den medicintekniska marknaden

Hem KunskapsbloggTips för att lyckas på den medicintekniska marknaden
Healthcare market

Tips för att lyckas på den medicintekniska marknaden

11 november, 2021 Publicerad av Jörg Hinz Kunskapsblogg, Nyheter

Förutom att ha en bra produktidé, som uppfyller de olika regulativa kraven på olika marknader, är ett välplanerat marknadsinträde grunden för en framgångsrik produkt. Många företag går dock fram för fort. Den här artikeln visar viktiga planeringssteg som exemplifieras med medicinska förbrukningsmaterial.

Strukturerat arbetssätt

Marknaden för vårdprodukter förändras och därmed dess krav. För medicintekniska företag finns det alltid nya möjligheter och utmaningar för att kunna komma in på marknaden med sina produkter. Nya produktidéer dyker upp varje dag, men bara väldigt få lyckas komma in och etablera sig på marknaden. Många innovationer misslyckas i förväg på grund av otillräcklig planering, felaktiga antaganden eller en otydlig definition av en målgrupp. Ett strukturerat tillvägagångssätt är nödvändigt så att en produkt inte misslyckas på grund av en otillräcklig strategi för marknadsinträdet.

Definiera en strategisk bas

Steg 1 – Vision

Först och främst måste vision och affärsidé definieras. Är företaget en innovativ pionjär som siktar på marknadsledarskap inom en speciell nisch, eller är det en följare som med förbättrade me too-produkter förändrar den befintliga marknaden?

Steg 2 – Prioriteringar

I enlighet med de strategiska prioriteringarna fastställs sedan budgeten, de finansiella och mänskliga resurserna klargörs och tidsramen för att komma in på marknaden bestäms. För en ny app för digital terapi är det till exempel vettigt att snabbt etablera sig som en pionjär, även på bekostnad av den första vinsten, innan konkurrenterna etablerar sig.

Steg 3 – Positionering

Nästa steg är att definiera produktens positionering och de specifika målsegmenten (t.ex. sjukhus, vårdcentraler eller läkarpraktiker). Förutom potentialen som till exempel den nuvarande marknadsstorleken och dess tillväxt bör ytterligare utvärderingskriterier som konkurrentanalyser eller kostnader för att komma in i segmentet beaktas.

Steg 4 – Prissättning

Olika prissättnings- och försäljningsmodeller är möjliga för marknadslanseringen. Statliga och privata försäkringar kan i vissa fall täcka kostnaden. Privat betalning kan också vara ett alternativ för att få fotfäste på premiummarknader, vilket för närvarande sker för exempelvis hudscreenings-appar.

Kartlägg vägen till marknaden

Steg 5 – Målkunder

Målkunderna identifieras inom de definierade målsegmenten och prioriteras med hjälp av olika ratingkriterier. Ett exempel: förbrukningsartiklar som används av sjukhuspersonal ingår i institutionens totala budget och beställs efter centrala inköp. Det är då viktigt att bedöma potentialen (som tidigare försäljning, tillväxt) och tillgången (exempelvis lojalitet) för att prioritera denna kundgrupp.

När det gäller hjälpmedel som förskrivs för terapi och som ersätts av sjukförsäkringsbolag måste de förskrivande läkargrupperna prioriteras. När brukarna/patienterna för en produkt har definierats tydligt är det en bra idé att kartlägga den så kallade patientresan för att förstå hur ofta patienter konsulterar vilka läkare och vilka som ordinerar.

Steg 6 – Försäljningsmodell

Direktförsäljning via mellanhänder och blandade varianter – det finns olika alternativ för försäljningsmodellen. Direktförsäljning är det bättre alternativet om man har en egen försäljningsavdelning och om man redan har kontakter hos målkunderna.

Att inrätta en ny försäljningsorganisation bör övervägas om tillgången till kunderna är koncentrerad till en specifik del av marknaden (exempelvis inköpsgrupper för sjukhus, apotek och butiker för medicintekniskt materiel). Distribution via mellanhänder möjliggör inträde på en marknad utan egna distributionsresurser. Inträdet till utländska marknader kan då ske utan höga investeringskostnader och med mindre risk.

Vid utvärderingen av distributionskanaler och partners är inte bara kostnaderna utan också deras tillgång till målkunderna avgörande: om din egen produkt presenteras som en sekundär eller alternativ produkt av en stor partner kan det vara mer meningsfullt att marknadsföra produkten med mindre partners som deras primära produkt.

Steg 7 – Kommunikationsmix

På marknader för medicinska hjälpmedel måste förutom direkt bearbetning av målkunder, exempelvis de förskrivande läkarna, även hänsyn tas till deras influencers. Beroende på produkten kan det vara opinionsbildande forskare, sjukförsäkringsbolag, sjukvårdspersonal, sjukvårdsbutiker eller andra.

När målkunderna och deras preferenser har identifierats måste därför relevant information och kanaler väljas. Det är viktigt att finjustera flerkanalsmixen för varje målgrupp – när genomförs vilka kommunikationsåtgärder via vilken kanal och hur är de relaterade? Till exempel: presenteras en ny produkt för läkaren personligen på plats eller kan ett erbjudande om online-demonstration vara lämplig?

Även om planeringen de första sex månaderna före och efter lanseringen är central för uppstartkampanjerna, måste kommunikationsåtgärderna sedan kontinuerligt anpassas till de förändrade kraven på marknaden; så kallad Closed-Loop-Marketing.

Steg 8 – Färdplan

I färdplanen listas kronologiskt alla åtgärder som är nödvändiga för marknadstillträdet, till exempel listning i katalogen över medicinska hjälpmedel, kontraktsförhandlingar med sjukförsäkringsbolag och andra. Syftet med färdplanen är att kartlägga vilka steg som tas och när för att expandera på marknaden.

Skapa nödvändiga strukturer

Steg 9 – Organisation

Den fastställda marknadsplanen påverkar sedan kraven på organisationen. Frågorna som måste klargöras är hur arbetet med marknadsföringskanalerna ska styras och vilken försäljningsorganisation som krävs för att bearbeta målkunderna.

Steg 10 – Infrastruktur

Nästa steg är att säkerställa nödvändig infrastruktur för att möjliggöra kommunikation och kanalstyrning.

Steg 11 – Processer

Roller för olika uppgifter före och efter lanseringen samt interaktionen mellan de olika företagsfunktionerna (exempelvis marknadsföring och försäljning i hemlandet eller internationellt) ska definieras med hjälp av föreskrivna processer.

Steg 12 – Färdigheter

Av rollerna som behövs för att lyckas kan sedan de för företaget och externa experter nödvändiga kunskaper och erfarenheter härledas. Vissa tjänster kan behöva tillsättas, eller måste medarbetare utbildas.

Slutsats

Sammantaget är planeringen av en marknadsintroduktion en komplex uppgift som inte bör underskattas utan tas på allvar. I allmänhet kan man säga att en koncentration av resurser på en marknad med de lägsta inträdeshindren alltid är meningsfull i det första steget. Därifrån kan man sedan gradvis expandera till nästa segment.

Läs även: Flipp eller flopp – 3 steg för att lyckas med din medicintekniska produktlansering

Dela
0

Om Jörg Hinz

Född och uppvuxen i Tyskland och avflyttad till underbara Sverige vid 20 års ålder, känner jag mig mer som en kosmopolit än något annat efter år av resande. Med bakgrund inom tillverkning och marknadsföring i internationella skogs- och matindustrier har jag samlat på mig många erfarenheter från olika områden och marknader. Vad jag har lärt mig? Att det ändå mest handlar om människor. 😊

AMB Academy

  • Kunskapsbloggen
  • Seminarium
  • Ytbehandlingsskolan del 1–6
    • 1. Varför lackering?
    • 2. Förutsättningar för bästa lackresultat
    • 3. Lacksystem och lackens egenskaper
    • 4. Funktionella lacker
    • 5. Specialeffekter
    • 6. Kommunikation av färger, kulörer och effekter
  • Kundlösningar
  • Ytbehandlingsskolan

Senaste artiklarna

  • 10 tips inför industrialiseringen av din plastprodukt
  • Hur CE-märker jag min medicintekniska produkt?
  • Tips för att lyckas på den medicintekniska marknaden
  • Hemodialysens historia och plasters betydelse för dialysen
  • 6 Medtech-produkter och dess utveckling
  • Hur EU-MDR påverkar innovationer och nischprodukter
  • MDR är här – men hur är läget i medtechbranschen?
  • Du ser inte vad jag ser … om färg, kulörer och lite psykologi
  • Hur kommer EU MDR att påverka CE-märkningsprocessen för medicintekniska produkter?
  • Hur steriliseras plastbaserade medicintekniska produkter?
  • Den europeiska medtechbranschen i siffror 2020
  • Flipp eller flopp – 3 steg för att lyckas med din medicintekniska produktlansering
  • Finns det miljömässigt hållbar plast?
  • Vad är ett renrum? Definitioner, funktioner och klasser.
  • Vad är kvalitetsstyrning inom medicintekniken? – definitioner, mål och verktyg
  • 10 viktiga standarder för medicintekniska produkter
  • Nya möjligheter med kemiskt återvunnen plast
  • Allians för mindre plastavfall
  • Hur används plast inom medicintekniken?
  • Finansiering inom medicinteknik – vilka möjligheter finns?
  • Den europeiska medtechbranschen i siffror 2019
  • Vad är Medicinteknik?
  • Hur klassificeras medicintekniska produkter inom EU – efter 2021?
  • Vad innebär den nya EU-förordningen om medicintekniska produkter?
  • Vad innebär immaterialrätt för medicintekniska produkter? 5 tips.
  • Hur väljer jag färger för medicintekniska produkter?
  • Scientific injection moulding – del 2
  • Scientific injection moulding – del 1
  • Hur sa? Hör du inte fåglarna längre?
  • Vad är PVD på plast?

Följ oss!

AMB Logo


AMB Industri AB är specialiserat inom formsprutning och ytbehandling av plast, främst inom det medicintekniska området. Vi har även renrumsproduktion med helautomatisk montering av medicinska engångsartiklar.

Vår fabrik ligger idylliskt vid Lyckebyån i Småland. AMB grundades 1946 och är idag familjeägt i tredje generationen.

Kontakta oss

  • AMB Industri AB
  • Kvarnvägen 26, Broakulla, Sverige
  • +46 471 48500
  • info@amb.se

Din säkerhet

AMB:s integritetspolicy

Nyheter

  • 10 tips inför industrialiseringen av din plastprodukt 18 mars, 2022
  • Hur CE-märker jag min medicintekniska produkt? 9 december, 2021
  • Tips för att lyckas på den medicintekniska marknaden 11 november, 2021
  • Hemodialysens historia och plasters betydelse för dialysen 29 oktober, 2021

Kundlösningar

  • Svenska
    • English

© 2022 — AMB Industri AB

  • Plastic parts. Refined.
Föreg. Nästa

Vi använder cookies för att kunna ge dig bästa möjliga upplevelse av vår hemsida. Du kan läsa mer om vilka cookies vi använder eller stänga av dem i inställningarna.

AMB logo
Tillhandahållen av  GDPR Cookie Compliance
Sekretessöversikt

Den här webbplatsen använder cookies så att vi kan ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och gör att du känns igen när du återvänder till vår webbplats, och hjälper oss även att förstå vilka delar av webbplatsen som du tycker är mest intressanta och användbara.

Du kan justera alla dina cookie-inställningar genom att navigera i flikarna här till vänster.

Nödvändiga cookies

Denna cookie ska alltid vara aktiverad så att vi kan spara just dina cookie-inställningar.

Om du avaktiverar den här cookien kan vi inte spara dina inställningar. Det innebär att varje gång du besöker denna webbplats måste du aktivera eller inaktivera cookies igen.

Cookies från tredje part

Den här webbplatsen använder Google Analytics för att samla in anonym information, till exempel antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna. I och med Google Analytics 4 spåras även IP-nummer, som dock anonymiseras för oss som analyserar den insamlade datan.

Att hålla den här cookien aktiverad hjälper oss att förbättra vår hemsida.

Godkänn Nödvändiga cookies först så att vi kan spara dina inställningar.

Cookiepolicy

Mer information finns att läsa i vår integritetspolicy.