Den brittiska patentbyrån AdamsonJones i Storbritannien erbjuder internationell specialkompetens för medicintekniska produkter och hjälper kunder att bygga effektiva patentportföljer. Deras patentjurist Katherine Wright delar här med sig sina kunskaper.
Medicintekniska produkter utgör ett stort område som är både mycket innovativt och som omfattar ett stort antal befintliga patent och registrerade designrättigheter. Vid utvecklingen av nya produkter är det viktigt att ta hänsyn till begränsningar på grund av befintliga rättigheter men även till ett potentiellt skydd för dina egna produkter.
1. Undersök din handlingsfrihet (Freedom-to-operate)
Översättarens anmärkning: Begreppet Freedom-to-operate när det tillämpas på patent innebär vanligtvis att den produkt eller process som man planerar att designa, tillverka och sälja inte strider mot gällande patent. Innan en ny produkt lanseras är det klokt att bedöma risken för immaterialrättsliga intrång i till exempel konkurrenters rättigheter (patent, design, varumärken).
Eftersom ett skydd ofta eftersträvas även för mindre innovationer av medicintekniska produkter finns det ett stort område där pågående och beviljade patent- och designrättigheter avseende alla typer av produkter redan trängs. Dessa befintliga rättigheter kan stå i vägen för den medicintekniska produkten som du avser att lansera på marknaden eller så kan det vara möjligt att utveckla designen för att kringgå dessa rättigheter.
Att söka råd under utvecklingsfasen av din produkt möjliggör identifiering och analys av potentiellt problematiska patent- och/eller registrerade designrättigheter i ett tidigt skede; innan stora belopp har investerats i verktyg och utrustning.
2. Kolla möjligheter och lämpligheter för skydd av immateriella rättigheter
Det är också viktigt att överväga huruvida en ny produkt eller process kan skyddas av patent- och/eller mönsterrättigheter och om ett varumärkesskydd är lämpligt för produktnamnet eller logotypen.
3. Diskutera patentmöjligheter tidigt i utvecklingsprocessen
Ett patent kan användas för att skydda en teknisk innovation eller ny tillverkningsprocess. Om ett patentskydd är möjligt kan en diskussion om det potentiella skyddet som kan uppnås vara avgörande redan på ett tidigt stadium i utvecklingen, eftersom en patentansökan måste lämnas in innan produkten offentliggörs.
Att välja rätt tid att lämna in en patentansökan är också viktigt: är man för tidigt ute så kanske det inte finns tillräckligt med information för att lämna en stark ansökan. Men att avvakta tills alla aspekter kring produkten har klargjorts riskerar att tredje part utvecklar och söker skydd för en liknande produkt under tiden. Tidiga och pågående diskussioner med en patentadvokat kan hjälpa till att identifiera den mest lämpliga tidpunkten under utvecklingen av en produkt för att lämna in en patentansökan.
4. Skydda produktens utseende genom ett registrerat designskydd (mönsterskydd)
Designrättigheter skyddar utseendet av en produkt och kan de kan ansökas om i samband med en patentansökan för att skydda utseendet såväl som produktens funktion. Alternativt kan man ansöka om designrätten när den nya produkten inte är tillräckligt nyskapande för att en patentansökan ska löna sig, men där utseendet på produkten är speciell.
Till skillnad från en patentansökan har man bara kort så kallad nyhetsfrist (tolv månader) på sig efter det att en produkt offentliggjorts och under vilken en ansökan om registrerad designrätt kan lämnas in. Dessutom beviljas en registrerad design relativt snabbt, vilket ger ett snabbt skydd. Men dess giltighet prövas inte till dess att designrätten måste försvaras mot intrång.
5. Överväg varumärkesskydd redan innan namn eller logotyp slutgiltigt fastställts
Det är vanligt förekommande att ett antal företag producerar liknande medicintekniska produkter och möjligheten att differentiera din produkt från dina konkurrenters genom ett distinkt varumärke är viktigt. Ett varumärke är ett tecken, en symbol eller en grafik som identifierar produkter av särskilt ursprung och när du registrerar dina varumärken kan du förhindra att tredje part kan kopiera namnet eller logotypen som är associerad med din produkt.
En ansökan om varumärkesskydd kan lämnas när som helst, men det finns vissa begränsningar, till exempel att varumärket kanske inte är beskrivande för produkten. Dessutom kan varumärkesansökan bestridas av företag som har liknande varumärken. Även om det normalt är möjligt att övervinna motsättningar av denna typ, kanske genom överenskommelser eller genom att begränsa varumärket till en viss typ av varor, kan övervägandet av ett varumärkesskydd innan ett namn eller en logotyp slutgiltigt är bestämda möjliggöra viss flexibilitet att modifiera eller ändra ett märke om det skulle befinnas vara icke tillåtet.
Sammanfattning
I synnerhet inom det omfattande området medicintekniska produkter bör handlingsfriheten och potentiellt skydd (patent, mönster och varumärken) vara viktiga aspekter inom all produktutveckling. Dessa bör tas hänsyn till och bidra till att driva utvecklingsprocessen. Idealiskt bör dessa frågor beaktas i ett tidigt skede av produktutvecklingen med regelbundna granskningar för att säkerställa att viktig tid inte investeras i teknologi som redan skyddas av tredje part och för att säkerställa att rätt skydd söks för egna innovationer.
Läs mer om immaterialrätt hos EUIPO, Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet.
Detta är en översatt och bearbetad version av denna originalartikel från Medical Plastic News.