Berlac: Trendkulörer
Om produkten
I likhet med flera andra färgproducenter tar Berlac fram kollektioner med så kallade trendkulörer. Man försöker fånga tidens anda och uttrycka den i färger. Formgivare behöver inspiration och genom en uppsättning kulörprover vill man hjälpa dem i sitt arbete.
Det är ofta detta som ligger bakom när man ser hur exempelvis McDonalds eller Max gör om sina inredningar eller hur köksredskap och andra produkter och dess förpackningar färgsätts. Förhoppningen är att man som färgproducent då även får vara med som tänkbar leverantör när nya produkter utvecklas. Nu finns det 31 olika kulörer att beskåda. Förutom att även du kan bli inspirerad så distribueras kollektionen till många stora och välkända företag inom bland annat klock-, bil- och vitvaruindustrin.
Vad gör AMB?
AMB har:
• medverkat i designutvecklingen
• tagit fram verktyget
• formsprutat plattor
• metalliserat och lackerat 31 olika effektkulörer
• klippt plattorna
Vi vill gärna ha kunder som har behov av alla våra processer, och här passar alltså Berlac bra in.
Formsprutning. Vi har formsprutat plattorna i fyra olika material. Detta eftersom Berlac måste kunna visa att färgen både
fäster och ser bra ut på olika material så att den kan användas i många olika sammanhang.
Metallisering. Vi har metalliserat 4 av de 31 kulörerna i vakuumkammaren. Kombinationen av metallisering och lack är några av AMB:s speciella erbjudanden.
Lackering. Vi har lackerat 31 olika kulörer i vår andra lacklina.
Montering. Vi har klippt plattorna från ingötsfästet som också tjänat som fixtur vid metallisering och lackering.
Om Berlac
Berlac är en av AMB:s färgleverantörer och en del av den privatägda Berlacgruppen med nio företag. Gruppen omsätter cirka 130 miljoner kr och lack till hörapparater står för 8% av omsättningen.